13 maart 2019

Gevleugeld zebrapad krijgt gemengde reacties

Sinds augustus 2018 is er in de Gistelsesteenweg, ter hoogte van Basisschool Zandstraat, een proefopstelling met een ‘gevleugeld zebrapad’. Zo’n zebrapad is drie keer zo breed als een regulier zebrapad en is vooral bedoeld om dodehoekongevallen tegen te gaan. Uit onze rondvraag blijkt alvast dat de proefopstelling gemengde reacties oproept onder de zwakke weggebruikers en zeker niet leidt tot een algemene verhoging van het veiligheidsgevoel. Op de officiële communicatie van de minister van mobiliteit is het nog even wachten. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte in augustus van vorig jaar op twee plaatsen in Vlaanderen een proefproject op met zogenaamde gevleugelde zebrapaden. Zo’n zebrapad is drie keer zo breed als een regulier zebrapad en is vooral bedoeld om dodehoekongevallen tegen te gaan. Er kwam een proefopstelling in Melle en één in Brugge in de Gistelsesteenweg bij Basisschool Zandstraat.

Metingen door studiebureau

Gedurende een half jaar zou een studiebureau, aangesteld door het Agentschap Wegen en Verkeer, onderzoek doen en metingen uitvoeren om het concept van gevleugelde zebrapaden (met omegabeugels – zie afbeelding) te evalueren. Het eindrapport werd in januari aan de minister van mobiliteit (Ben Weyts) overgemaakt. Binnen de bevoegde werkgroepen wordt op basis van het rapport gekeken hoe er verder gevolg aan het rapport gegeven zal worden.

Enquête aan de schoolpoort

De communicatie daarover laat voorlopig op zich wachten, maar als Brugs schepen van onderwijs polste ik alvast even naar de tevredenheid over de proefopstelling aan Basisschool Zandstraat. Zo namen we vorige maand enquêtes af bij zwakke weggebruikers (leerlingen, ouders, grootouders,…) aan de schoolpoort van Basisschool Zandstraat om te polsen naar hun reacties.

Over het algemeen vinden de respondenten dat het gevleugde zebrapad een verbetering is, maar slechts de helft onder hen voelt zich ook effectief veiliger bij de nieuwe situatie. Voor heel wat respondenten zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk om de veiligheid aan de oversteekplaats te verhogen. Daarbij wordt meestal verwezen naar verkeerslichten.

Die opmerkingen sluiten aan bij de bedenkingen die schooldirecteur Dries Derycke reeds in augustus maakte: “Wij vragen al jaren verkeerslichten bij de oversteekplaats. Dat is, in mijn ogen, de enige maatregel die effect kan hebben.” (HLN – 29/08/2018).

Beduidend duurder

Maar wat kost zo’n gevleugeld zebrapad nu eigenlijk? Uit het antwoord van minister van mobiliteit Ben Weyts op mijn parlementaire vraag, blijkt dat de kostprijs van een gevleugeld zebrapad een stuk hoger ligt dan voor een klassiek zebrapad:

  • klassiek zebrapad: +/- €400
  • gevleugeld zebrapad: +/- €1000
  • gevleugeld zebrapad MET 24 omegabeugels: +/- €5000

Conclusie

Omdat veiligheid ook een subjectief gevoel is, moeten we de officiële onderzoeksresultaten van het aangestelde studiebureau afwachten. Op basis daarvan zullen uitspraken gedaan kunnen worden over of de gevleugelde zebrapaden de effectieve veiligheid aan een oversteekplaats verhogen en of ze de investering waard zijn in vergelijking met andere preventieve maatregelen.

– Foto: website Agentschap Wegen & Verkeer – 

Please follow and like us:
Categorieën: Gemeenteraad Brugge

Gerelateerde artikelen

Gemeenteraad Brugge

Stad geeft nieuwe invulling aan Brugse winter

Deze namiddag heeft het stadsbestuur toelichting gegeven bij haar nieuwe plannen omtrent de ‘Wintermarkt’ van dit najaar en bij het referentiekader ‘Winterkompas’ dat ze lanceert. We kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en geven daarbij geen Lees verder…

Gemeenteraad Brugge

Site Garenmarkt uitgebouwd tot volwaardige museum- en kunstsite

Het stadsbestuur nam afgelopen vrijdag de beslissing om over te gaan tot een ruil van gronden met het Sint-Andreasinstituut Brugge. Door die ruil worden een aantal doelstellingen van beide gerealiseerd en worden meteen 18 beleidspunten Lees verder…

Gemeenteraad Brugge

Brugs beleidsprogramma voorgesteld

Na de verkiezingen van 14 oktober 2018 kwam er een #nieuwemotorvoorbrugge in het stadsbestuur. Open Vld PLUS versterkte de coalitie van CD&V en sp.a. De voorbije maanden werd door de schepenen van het Brugs stadsbestuur Lees verder…