13 december 2018

Wat kan nieuw taxidecreet betekenen voor Brugge?

In de ministerraad van de Vlaamse Regering werd afgelopen vrijdag een akkoord gevonden over hoe het taxilandschap in Vlaanderen er moet uitzien vanaf 2020. Het decreet moet zorgen voor meer taxi’s aan lagere prijzen, maakt komaf met vaste tarieven, schrapt enkele regeltjes terwijl er andere voorwaarden toegevoegd worden. Het zet eveneens de deur open naar een gedemocratiseerde taxisector, alsook naar de deeleconomie van alternatieven zoals Über en Lyft. 

In tegenstelling tot heel wat andere landen zijn taxi’s in Vlaanderen vrij uitzonderlijk en eerder duur. Er rijden ook relatief weinig vergunde taxi’s rond. Dat is te wijten aan de vaste tarieven, de beperking tot het grondgebied van de gemeenten waar de taxi een vergunning heeft (bijv.: een taxi mag een klant van Gent naar Leuven voeren, maar mag daar geen nieuwe klant oppikken), heel wat regeltjes en de quota die het aantal taxi’s beperken tot één taxi per 1.000 inwoners.

Gedemocratiseerde taxisector

De Vlaamse Regering wil de taxi’s in Vlaanderen democratiseren. Het gloednieuwe taxidecreet – dat nog in het Vlaams Parlement op de agenda’s van de commissie mobiliteit en van de plenaire vergadering moet komen – maakt vooral komaf met de vele regeltjes en enkele opvallende beperkingen:

  • geen quotum van maximum één taxi per 1.000 inwoners meer
  • geen beperking van het werkingsgebied meer
  • geen vaste prijzen meer

Eindelijk Überen in Vlaanderen

Toch voorziet het decreet in een aantal nieuwe afspraken. Zo zal elke chauffeur die in Vlaanderen personenvervoer wil doen, zijn of haar klanten in het Nederlands moeten kunnen aanspreken. Anderzijds zullen lokale besturen een geprivilegieerde standplaats (= een plaats waar enkel die taxi klanten kan opwachten) kunnen toekennen aan een bepaalde chauffeur.

Het nieuwe decreet biedt ook ruimte aan (althans voor Vlaanderen) “nieuwe” concepten zoals Über en Lyft. Beide zijn bedrijven die binnen de deeleconomie opereren en die on demand een lift aanbieden van plaats A naar plaats B tegen democratische en op voorhand (via de smartphoneapplicatie) gecommuniceerde prijzen.

Een aanwinst voor Brugge

Ook Open Vld PLUS juicht het aangekondigde nieuwe taxidecreet toe. Tot op heden kan een taxirit van het station naar hartje Brugge oplopen tot 14 euro; en dit voor minder dan drie kilometer. Met de komst van extra taxi’s, Überchauffeurs ed. kunnen de prijzen terug normaliseren. Extra verkeerschaos in verkeersvrije zones van het Brugse centrum kan dit onmogelijk betekenen aangezien enkel vergunde taxi’s daar mogen komen.

Meer info over hoe je in Brugge taxichauffeur wordt vind je op de website van de stad Brugge.

Please follow and like us:
Categorieën: Open Vld PLUS

Gerelateerde artikelen

Open Vld PLUS

Een nieuwe motor voor Brugge: Open Vld PLUS levert twee schepenen

Een lange en moeilijke campagne werd zondag afgesloten met een stralende verkiezingsdag. Met Open Vld PLUS gingen we resoluut voor een nieuwe motor in Brugge, voor een nieuw stadsbestuur. Rond 19u bleek die er ook Lees verder…

Open Vld PLUS

Brugge overspoeld door cruisetoeristen

De voorbije tien jaar is het cruisetoerisme in Brugge exponentieel toegenomen. Het aantal cruiseschepen dat in Zeebrugge aanmeerde is met 232% gestegen; het aantal cruisetoeristen steeg zelf met 583%. Dat blijkt uit het antwoord van Lees verder…

Open Vld PLUS

Lijstvoorstelling Open Vld PLUS

Gisteren werden in de het hartje van de stad alle 47 de kandidaten van de Open Vld PLUS-lijst voorgesteld aan de pers. Met de slogan “Een nieuwe motor voor Brugge” trekt het team van enthousiastelingen Lees verder…