10 januari 2018

Extra gemeenteraad over beurs- en congreshal

Gisteren vond op mijn vraag en die van de vier oppositiepartijen een extra gemeenteraad plaats over het duurste bouwproject ooit in het stad Brugge: de nieuwe beurs- en congreshal die 40 miljoen euro zou gaan kosten. Alle oppositieraadsleden, waaronder ikzelf, zijn van mening dat de gemeenteraad door het stadsbestuur buitenspel gezet werd in dit dossier en dat er op die manier sprake is van onvoldoende democratische inspraak. 

Na een anderhalf uur durend betoog van burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) en financiënschepen Boudewijn Laloo (CD&V) over de gevolgde procedure en de selectie van de Portugese architect Souto de Mouro als ontwerper, was het de beurt aan de oppositie. De gemeenteraad mocht in dit belangrijk dossier enkel het lastenboek inzien. Pas op dit moment werd de oppositie geïnformeerd.

Een kloon van het Concertgebouw

Een beursgebouw hoort thuis aan de rand van de stad, terwijl een concerthal een plaats hoort te hebben in hartje van de stad. Het verkeer dat een beursgebouw met zich mee brengt, kan serieuze mobiliteitsproblemen met zich meebrengen, wat nefast is voor de leefbaarheid in een stadscentrum.

Persoonlijk heb ik er ook een groot probleem mee dat de vijf kandidaat-ontwerpen nooit werden voorgesteld aan het bredere publiek, of werden tentoongesteld. Zo had iedereen de ontwerpen met elkaar kunnen vergelijken; nu gaat men voor een kloon van het Concertgebouw.

Heel wat knelpunten

Er zijn in dit dossier volgens mij heel wat fouten gemaakt door het stadsbestuur; mijn collega-raadsleden uit de oppositie zaten op dezelfde lijn:

  • Net als bij het voetbalstadion werd niet eerst onderzocht wat de beste locatie is voor dit project.
  • Mobiliteitsproblemen zijn niet uitgesloten zolang parking ’t Zand niet uitgebreid wordt.
  • Er is geen garantie dat de uitbreiding van parking ’t Zand eerder klaar zal zijn dan de nieuwe beurs- en concerthal.
  • Er werd geen milieu-effectenrapport gemaakt.
  • Er is nu pas een studie aangevraagd over hoe de uitbating zal verlopen.

Met haar 40 miljoen euro wordt de nieuwe beurs- en concerthal het duurste bouwproject ooit in Brugge. En toch staat het dossier bol van het amateurisme. “De stad stelt zich wegens mobiliteitsproblemen bloot aan procedures, omdat die pas kunnen opgelost raken na uitbreiding van de parking van ’t Zand,” aldus kandidaat-burgemeester Mercedes Van Volcem (Open Vld PLUS).

Wordt vervolgd.

 

Please follow and like us:
Categorieën: Gemeenteraad Brugge

Gerelateerde artikelen

Gemeenteraad Brugge

Infomarkt Visartsluis op 6 februari

Eind december stelde de Vlaamse Regering het ontwerp van voorkeursbesluit vast voor het complex project ‘Verbetering nautische toegankelijkheid tot de (achter)haven van Zeebrugge’. Daarin wordt de Visartsluis met Nx in tunnel naar voor geschoven als Lees verder…

Gemeenteraad Brugge

Nieuwe schepencollege officieel voorgesteld

Het nieuwe Brugse college van burgemeester en schepenen, dat op 1 januari 2019 overneemt van het huidige stadsbestuur, werd deze ochtend officieel voorgesteld aan de pers. Toekomstig burgemeester Dirk De fauw stelde de schepenen uit Lees verder…

Gemeenteraad Brugge

Steeds meer leegstand in shoppende hart van Brugge

In steeds meer centrumsteden smijten kleine handelaren de handdoek in de ring, zo ook in Brugge. De stad telt op dit moment in totaal 179 leegstaande handelspanden, waarvan 27 (!) in het shoppende hart van Lees verder…